Logo webu zdravá potravina.cz

Máslo vs. margarín

Autor: Stana

Tuky, neboli lipidy jsou estery vyšších mastných kyselin a glycerolu. Jsou zdrojem energie, z jednoho gramu tuku se při oxidaci uvolní 38Kj. Jsou zásobní a ochrannou látkou (obalují vnitřní orgány, čímž je chrání před teplotními výkyvy a otřesy, u rostlin brání odpařování vody, ...) dále jsou nezbytnou součástí buněčných membrán, zdrojem esenciálních mastných kyselin, vitamínů A,D,E,K. Nezbytné jsou pro tvorbu hormonů, žlučových kyselin, a cholesterolu.

Cholesterol je stavební látkou steroidních hormonů a součástí buněčné membrány každé buňky. Bez cholesterolu by život nebyl možný. Pouze 1/3 příjmáme potravou a zbylé 2/3 si tělo vytváří samo. Na jeho tvorbě se podílí hlavně stres, na snížení působí zejména pohyb, dostatek vlákniny, rybí tuk a lecitin.

Tuky můžeme rozdělovat na jednoduché, složené, izoprenoidní (některé hormony, cholesterol, karotenová barviva). Také na tuhé a tekuté podle skupenství. Podle původu na rostlinné a živočišné.
Nebo na nasycené a nenasycené. Nasycené mastné kyseliny (př. kyselina palmitová), mají jednoduché vazby, jsou spojovány s onemocněním srdce a cév.
Nenasycené mastné kyseliny, mají jednu nebo více dvojných vazeb (kys. olejová). Mezi nenasycené patří tzv. polynenasycené, známé jako EPA a DHA obsažené v rybím oleji.
Rybí olej snižuje riziko krevních sraženin, snižuje cholesterol, je důležitý pro vývoj mozku, očí a celkový vývoj. Obsahuje vit. A,D,E, Selen, B12. Důležitý je i pro funkci srdce a zdraví cév. Má protizánětlivé účinky a doporučuje se lidem s lupénkou a revmatoidní artritidou.

Tuky mají i zajímavé vlastnosti. Působením vzdušného kyslíku, UV záření, nebo mikroorganismů, dochází ke žluknutí. Což je rozklad tuku zpět na glycerol a MK, z mastných kyselin vznikají peroxidy, působící jako volné radikály, které poškozují buňky. Žluklý tuk, má divnou až nahořklou pachuť.

Teplota zakouření je další velmi důležitá vlastnost. Souvisí totiž s rozkladem tuku, při kterém vznikají karcinogenní látky. Tento rozklad nastává při zahřívání tuků. Teplota při, které se rozkládá olivový olej i jiné rostlinné oleje je 160-175°C. Vepřové sádlo má teplotu zakouření 221°C. Opakovaným zahříváním se teplota zakouření ještě snižuje. Takže při smažení zapomeňte na rostlinné oleje a už vůbec na jejich opětovné používání, nebo skladování ve friťáku. Na smažení je nejvhodnější husí nebo vepřové sádlo. Že obsahuje cholesterol? Srdečně- cévní onemocnění se často vyskytují u lidí stravujících se ve fast foodech. Tam se ale vše smaží na rostlinných olejích, používaných opakovaně. Problém není totiž ani tak v cholesterolu, ale v tom, že při tepelném působení na tuk, kromě karcinogenních látek vznikají trans-mastné kyseliny, způsobující aterosklerózu (ucpávání cév). Tyto trans- mastné kyseliny jsou také přítomny ve ztužených tucích.

Ztužené tuky neboli margariny, byly za války používány jako levná náhražka másla. Zavedl je Napoleon. Ke ztužení rostlinného tuku se používá plynný vodík. Za jeho působení se dvojné vazby nasytí a změní se na jednoduché. Tím se změní skupenství tuku z kapalného na pevný, ale vzniknou tak i trans- MK.

Tuky jsou pro náš život nezbytné, ale důležité je vybírat kvalitní tuky a oleje a hlavně jejich spotřebu přizpůsobit našemu životnímu stylu. Dříve, když naše babičky pracovali celý den na poli, dělali těžkou práci, ať už v létě nebo v mrazu, potřebovali velké množství energie. Vše se dělalo na sádle, máslo se používalo denně a nikdo neumíral v 50ti letech na infarkty nebo ucpávání cév. V té době se vše dělalo z másla a nebyly k dostání cukrářské výrobky z rostlinných ztužených tuků. Dnes již v dortíku z cukrárny nenajdete máslo, protože je drahé a rostlinný tuk je levný. Tyto ztužené rostlinné tuky se přidávají do sušenek, čokolád (levné čokolády s nízkým obsahem kakaa, kvalitní jsou čokolády s obsahem kakaa nad 60%), zmrzlin, zmrzlinových krémů, do polev na sladké pečivo, majonézy. Prostě do většiny sladkostí, právě proto, že jsou levné. Stále narůstá počet lidí s vysokým cholesterolem a nemocemi srdce a cév. Ale většina z nich o sádlo ani nezavadí, máslo používájí dvakrát do týdne, ale pijí Coca-Colu, jedí hranolky a hamburgery a podobné věci z fast-foodu, cukrářské výrobky a sušenky, nekvalitní čokolády, brambůrky... Vše obsahuje rostlinné ztužené tuky nebo přepálené tuky. Děti na základní škole mají vysoký tlak, a myslíte, že jedí máslo? Ne, po škole si jdou do stánku pro hranolky, za peníze na svačinu si koupí brambůrky a pak se maminky diví, že jejich děti mají nemoci typické pro 60 letého člověka.

Podle nových studií bylo zjištěno, že arteriální plak, který je příčinou aterosklerózy, je tvořen právě nenasycenými tuky obsažených v rostlinných olejích. Rostlinné oleje, kvalitní jako olivový olej, jsou zdraví prospěšné, ale jsou vhodné pouze pro studenou kuchyni, do salátů apod. Jakmile na olej ať sebekvalitnější olivový nebo jiný, začnete působit vysokou teplotou, dojde k rozkladu a již zmiňovanému vzniku trans-MK. Vysoké teploty při smažení snáší dobře pouze sádlo. Nezapomeňme na jednu základní věc, sádlo a máslo je přírodní produkt. Sádlo sice obsahuje cholesterol. Máslo také, ale zároveň obsahuje i důležité vitaminy A,D,E,K a další prospěšné látky. Cholesterol a mastné kyseliny se zde vyskytují v přirozené podobě a organismus je umí zpracovat, trans-mastné kyseliny z uměle vyrobeného margarínu ale již tak dobře zpracovat neumí. Příroda totiž ví, co dělá. Margaríny jsou uměle vyrobené, uměle dochucené, dobarvené, a s přídavkem syntetických vitamínů.

Pokud většina lidí pracuje u počítače, celý den prosedí a nedělá žádný sport, po práci si dá smažené hranolky na několikrát přepáleném oleji, nemůže se divit, že tloustnou a mají zdravotní problémy. Doktor jim pak řekne, omezte živočišné tuky, protože stále je většina veřejnosti přesvědčena o jejich škodlivosti, takže tím vlastně nic nevyřeší, a většina takových pacientů začne dlabat prášky na vysoký tlak a cholesterol a jelikož ty mají vedlejší účinky, tak pak dostanou další a další léky, na ty problémy co vyvolaly původní léky a tak to jde do kola. A lékařům to vyhovuje, protože peníze mají pouze z nemocných lidí. Proto se snaží populaci udržet na hranici stálé nemocnosti, vnutit vám pocit, že potřebujete léky.

Bolí vás hlava, napíšeme léky. Máte deprese, napíšeme léky. Na vše dnes máte léky, které ale pouze potlačí projev, ale příčinu nevyřeší. Bolí vás hlava ? A kolik jste dnes vypily tekutin? Nebo sedíte celý den u PC a pak si neprotáhnete záda? Na to nemusíte brát chemii. Někdy stačí více pít a zacvičit si. Tím nechci říci, že všechny léky jsou na nic a vše se dá léčit bez pomoci lékaře. Jsou onemocnění, kdy se bez léků a lékaře neobejdeme, ale spoustu věcí můžeme ovlivnit sami.
Cukrovka II. typu je přímo ukázkové onemocnění, které vyvoláte nepravidelnou stravou, přejídáním se hlavně tučnými a sladkými jídly (všimněte si kolik cukrovkářů jí cukrářské výrobky plné ztužených tuků), a nedostatkem pohybu. Většina je obézních, má vysoký tlak a cholesterol. Při tom mají v lednici margarín a smaží na rostlinném oleji. To jsou věci, které spousta lékařů a výživových poradců nebere v potaz. Stále přetrvává demagogie o škodlivosti sádla a másla.


Čím jsou tuky "nebezpečné"?

  • Jsou snadno využitelné, takže se rychle ukládají do zásob.
  • Často jsou v kombinaci s jednoduchými cukry.
  • Některé přispívají ke vzniku aterosklerózy.
  • Důležité je správné uchování (máslo a sádlo v lednici a tmě, oleje v tmavých lahvích), snadno totiž žluknou.
  • Při působení vysokých teplot se rozkládají a vznikají karcinogenní látky a trans-MK, při smažení je dosaženo teplot kolem 200°C, proto je máslo (teplota rozkladu 160°C) a rostlinný tuk (rozklad kolem 160-170°C) nevhodný na smažení.

Čím jsou tuky nezbytné?

  • Jsou hlavní součástí buněčných membrán.
  • Jsou zdrojem energie pro svaly.
  • Některé zvyšují HDL cholesterol.
  • Zlepšují vstřebávání vápníku.
  • Rybí a olivový olej mají protizánětlivé účinky a snižují LDL cholesterol.
  • Jsou zdrojem esenciálních MK a vitamínů.
  • Chrání vnitřní orgány před otřesy a tepelnými výkyvy.
  • Poskytují tepelnou izolaci (hubení lidé jsou více citliví na chlad).
  • Rybí olej obsahuje kyseliny EPA a DHA (omega 3 kys.)
  • Cholesterol je nezbytný pro tvorbu hormonů a žluči (žluč je nezbytná pro trávení tuků).
  • Umožňují vstřebávání vit. A,D,E,K.
  • Zlepšují konzistenci a chuť pokrmů.

V současnosti se objevují i margaríny obohacené o steroly rostlinného původu. Jedná se o látky podobné cholesterolu, které ale snižují LDL cholesterol. Přidávají se do Flory-Proactiv,nebo Benecolu. Jejich získávání je obtížné a proto tyto margaríny mají vysokou cenu. Výrobci tvrdí, že má prokazatelný účinek při pravidelné konzumaci, tento účinek je u těchto látek prokázán, ovšem otázkou je, zda vyváží jiné negativní vlastnosti ztužených tuků.

Pokračování článku druhým dílem zde.





Diskuse k článku



Napsal(a) Lucka dne 02.01.2012 12:01


Krásně shrnuto,myslím, že dost srozumitelné i pro naprosto nezasvěcené zdravé stravě a přesto si myslím, že když si lidé přečtou podobné články (pokud je už vůbec čtou),tak si jdou s pocitem klidu udělat poctivou českou kachnu na sádle, nejlépe se špekem nebo pořádně "nasáklou" flákotu s pocitem, že je to vlastně pro tělo moc dobré.

Napsal(a) Stana dne 02.01.2012 13:50


Takový člověk, který jí každý týden pečenou kachnu, bůčky apod., se těžko bude zajímat o zdravou výživu a těžko si bude číst podobné články, a když už, tak mu to bude nejspíše jedno. Kdo se stravuje racionálně, ví, že smažit se má pouze vyjímečně a to samé platí i u konzumace tučných kachen apod. Ale stále je mnohem lepší jedna kachna do měsíce než margarín každý den na chebu. Jsou totiž lidé obézní s cukrovkou a vysokým tlakem, kteří smaží týden co týden na rostlinných olejích, s tím že jsou bez cholesterolu a tudíž zdravé. On ten cholesterol se dá dost výrazně regulovat pohybem, ale karcinogeny z těla jen tak nedostanete.

Napsal(a) Frodik dne 02.01.2012 13:53


Stana: Přesně tak, tu poslední větu bych nechal vytesat někdo do kamene. Cholesterol je víceméně strašák (dobrý business) pokud člověk sportuje, atd... ale karcinogeny jsou hrozba s kterou se těžko tělo vypořádává...

Napsal(a) jarek dne 03.01.2012 10:22


na internetu se sice dá najít spousta informací, ke kterým by člověk jinak těžko přišel... ale má to i svoje stinné stránky. bludy z článků podobných tomuhle jsou jedna z nich. možná se to zdá divný, ale od časů napoleona se leccos změnilo...: --wikipedia.cz Transmastné kyseliny Trans mastné kyseliny, neboli TFA (trans-fatty acids), se podílejí se na zvýšení hladiny cholesterolu v krvi a mají negativní vliv na náš srdečně-cévní systém. Vznikaly při starších technologických postupech výroby tuků tzv. ztužováním (vlastně hydrogenací). Tato technologie se používala k přípravě tzv. tukové násady. Tuková násada, tedy směs tuků, z nichž byl následně vyroben finální výrobek (rostlinný tuk), přitom tvořila pouze jednu ze surovin používaných při výrobě rostlinných tuků. V současné době je k výrobě moderních rostlinných tuků, které jsou běžně dostupné v obchodech, používán nový výrobní postup, tzv. interesterifikace, která vzniku trans mastných kyselin zabraňuje. Největším zdrojem těchto špatných transmastných kyselin jsou tedy v současnosti některé druhy sladkého pečiva a zákusků (kam jsou ještě stále přidávány ztužené tuky vyráběné pro potravinářské účely), pokrmy rychlého občerstvení a živočišné tuky. Transmastné kyseliny vznikají také v přírodě - např. v trávicím ústrojí přežvýkavců - takže se přirozeně nacházejí v mléčném tuku. -- a ta babička, o které píšeš, která se živila sádlem a máslem umřela sedřená v 60. další příklad může bejt módní paleodieta... ýe návrat ke kořenům. tomu, kdo to vymyslel jaksi uniklo, že v té době byl člověk ve 30 už starej a po 40 umřel. dyť je to přece detail...

Napsal(a) Stana dne 03.01.2012 15:45


Jarek:Interesterifikace se používá a dražšších margarínů, které stojí kolem 60Kč za 150g. U sušenek a levných čokolád, cukrářských výrobků apod. se kvůli levné ceně stále používá hydrogenace. A nejde ani tak o to, že jsou tam trans-MK, ale o to, že rostlinné tuky se přepalují při 160-170°C a u toho právě vznikají tyto trans-MK a karcinogenní látky. Takže si radši přečtěte článek celý, není ztažený z nějakého pochybného zdroje, ale vypracovaný podle nových studií a z mých osobních poznámek. Pokud byste měl pravdu, jak mi vysvětlíte, že obézní člověk s diabetes typu II., vysokým tlakem a cholesterolem, který používá pouze rostlinné oleje a margaríny má tata onemocnění?Mojí babičce, která pracovala celý život na poli je 88, je soběstačná a nemá ani cukrovku apod. A myslím, že říkat, že tito lidé zemřeli v 60 letech se opravdu nehodí a není to pravdivé.

Napsal(a) Lucka dne 03.01.2012 17:16


Můžu se ještě v rámci této debaty zeptat, co používáte tedy Vy - konkrétně jakou značku másla nebo sádla zakupujete v obchodě? Po nedávno uveřejněných testech másel zase trochu tápu v nabídce.

Napsal(a) Frodik dne 03.01.2012 17:50


Lucka: Obecně mlékárna Tatra Hlinsko je velmi kvalitní, mohu doporučit máslo klasické modré i v bílém papíře balené tučnější Farmářské máslo Tatra, na tom si zaručeně pochutnáte. Je to malá mlékárna a do nedávna fungující jako soukromá, s tradicí a nevlastněná hamižnou korporací, takže i to přisuzuji jako důvody, proč jsou její výrobky kvalitní. Mimo ostatních pak také doporučuji Pikao a Jesenku, pro mě to jsou vzpomínky na dětství v komunismu, kdy kupodivu od ostatních výrobků z té doby se jejich chuť vůbec nezměnila (je to dáno stejným složením a technologií výroby, která se podle mě nezměnila a rozhodně ku prospěchu). No doufejme, že pan Babiš, který si mlékárnu Tatru jako dárek pod stromeček k letošním Vánocům neudělá změny k horšímu... To bych přestal být lokální vlastenec a začal bych doporučovat jiné mlékárny.

Napsal(a) Stana dne 03.01.2012 17:54


Pokud se mě týká, na smažení pouze vepřové sádlo. Dá se koupit jak řemenové, které si doma vyškvaříte a nebo klasicky balené jako máslo či vaničky. Důležité je aby mělo příjemnou vůni a bílou barvu. Máslo kupuji pouze od českých výrobců, a často místo klasického másla používám pomazánkové (táké pouze z ČR). A vysoký mám pouze HDL.Což je právě příznivé pro cévy.

Napsal(a) Lucka dne 03.01.2012 17:57


Já právě měla hlavně na Vánoce v lednice do zásoby ty od Milka (tuším, že stříbrno-modré) a pak vlastně dopadly jako jedny z nejhorších, proto mě to donutilo přehodnotit kupovaná másla=) Míváme jinak i pravé domácí sádlo od známého, ale někdy prostě není, myslíte tedy, že z té "nabídky" by bylo asi to domácí vepřové sádlo našeho kamaráda nejlepší volbou?:)

Napsal(a) Stana dne 04.01.2012 08:57


Ano, kupodivu Milko dopadlo nejhůře. Při tom například tvarohy nebo jogutry jsou poměrně kvalitní a chuťově velmi dobré. Myslím, že když se nebudete soustředit pouze na BIO najdete tvalitní másla z ČR od již zmíněné Tatry, dále např. Madete, Moravia máslo, Jihočeské máslo, Dr. Halíř- který má i pomazánková másla dobrá. Pokud chcete máslo ihned roztírat a bojíte se klasického másla kvůli cholesterolu je pomazánkové dobrá volba. Jinak sádlo z domácího prasátka, které samozřejmě krmíme kvalitně, protože je naše je samozřejmě nejlepší. Můžete třeba v Kauflandu nebo v řeznictví koupit přímo sádlo na vyškvaření, a myslím, že kupovaného se bát nemusíte, preferuji spíše papírové obaly než umělé vaničky, důležité je, že sádlo má vonět a mít bílou barvu, je běžně k dostání. Samozřejmě že smažení by mělo být max.tak dvakrát-třikrát do měsíce, ale cholesterolu se zdravý člověk bát nemusí, pokud celý den nesedí u TV a nejí denně půl kila dádla.Lidé s problémy metabolismu tuků by neměli smažit vůbec.

Napsal(a) Stana dne 04.01.2012 09:00


Omlouvám se za chybu, máslo Madeta. A všem vegetariánům kteří prasátka nejedí.

Napsal(a) Lucka dne 04.01.2012 12:37


Jojo, my tedy když už sádlo máme, tak jedině to domácí poctivé, z vykrmeného čuníka (bereme pak i maso z čuníka, nejen sádlo) a případně jsem objevila u nás kousek malá jatka, kde je možné v podstatě z domácích čuníků si to sádlo také objednat a hned čerstvé si odvést, což je fajn;-) A na domácí škvarky se u nás nedá dopustit:-)

Napsal(a) Stana dne 04.01.2012 12:55


No takhle to je úplně ideální, víte čím je krmí a je to vždy čerstvé. My jsme měli vždycky svého čuníka,ale teď už kvůli práci ho nemůžeme mít, protože by nebyl čas na patřičnou "údžbu".Jen mě velmi mrzí, že náš stát chovatele nepodporuje a hrozí zrušení chovu čuníků u nás.Snad se tak nestane, protože dovážené maso z Číny nebo odkud bych nedala ani psovi.

Napsal(a) Lucka dne 04.01.2012 17:30


To je fakt, tady místo aby se správné a kvalitní podporovalo se naopak přitěžuje, známý chtěl certifikaci BIO pro své ovčí výrobky, protože chová spoustu oveček a opravdu měl všechny předpoklady k jejich zavedení i na BIO, ale opět narazil u našeho státu...těch podmínek, lítání a sepisování bylo nakonec tolik, že sice výrobky prodává a ve stejně značné kvalitě (jako by to BIO bylo), ale bohužel bez oficiální značky.

Napsal(a) Stana dne 04.01.2012 17:39


Ano, takových výrobců je bohužel více. EU chtěla zakázat výrobu domácích sýrů i syrečků, protože prý nesplňují hygienické podmínky, některé důvody jsou prostě nepochopitelné.Přitom je prokázáno, že výskyt bakterií(salmonel) je např. u BIO kuřat přímo z farmy o desítky nižšší než u chovaných průmyslově.nejlepší je si pokud možno vypěstovat a chovat svoje.

Napsal(a) Lucka dne 04.01.2012 18:09


Přésně, bohužel já bydlím v paneláku, takže vlastní chov či výroba čehokoli je v podstatě nereálná, neberu-li jen např. bylinky za oknem:-D Ale vynahrazujeme to u naší bábi, kde máme skleník, zahrádku i záhony a pěstujeme aspoň něco v domácím, jinak hovězí a vepřové maso máme od toho kamaráda, jen teď v zimě, když nemáme vlastní vypěstované člověk stejně musí do toho supermarketu, tady nic jiného nezbývá.

Napsal(a) Lenka dne 04.01.2012 19:44


Zdravím vás, již bylo mnoho řečeno a dodáno. Článek jaksi při diskuzi o smažení zapomněl na kokosový olej, olej z buráků i olivový olej z pokrutin, který také snáší vysoké teploty. Takže sádlo není jediné východisko. Navíc kokosový olej výborně chutná a je třeba ho použít menší množství než jiných olejů. Doporučuji ;) Zdraví a přirozené stravě zdar!

Napsal(a) Lucka dne 04.01.2012 19:57


Já často právě čítávala v odborných článcích o tom smažení s olivovým olejem (ne tím panenským) a nebo je prý dobrý řepkový, tak jsem se neustále rozhodovala mezi těmito rostlinnými a pak klasickým poctivým máslem a sádlem.

Napsal(a) Lucka dne 04.01.2012 19:58


Jinak o kokosovém jsem ještě neslyšela (ani neviděla, kde se dá sehnat, stejně jako ten olej z buráků). A jak je na tom v tomto ohledu vlastně ten klasický slunečnicový?

Napsal(a) Danah dne 04.01.2012 20:59


Zásadní pro kvalitu oleje je, zda se vyrábí lisováním nebo extrakcí. Lisované oleje jsou kvalitní (panenský olivový ap.),při zpracování nebylo použito zahřívání. Zato extrakcí se získá olej z jakékoliv podřadné slupky. Extrakční činidlo je obvykle benzín. Moje zkušenost: jednou jsem koupila podle etikety na lahvi italský "panenský olivový olej". Protože jsem ho použila za studena, chuť byla odporná. Už mi bylo jasné, že je tam hnusná pachuť rozpouštědla. Takže žádné lisování za studena, extra virgin!! Nezbylo mi nic jiného, než ohřát olej na pánvičce před každým použitím, pak nechat vychladnout, olej se zbavil pachuti a byl k použití. Jsem tvrdá nátura. :-)))

Napsal(a) Morkon dne 04.01.2012 22:24


Vážená autorko, prosím uveďte zdroj teploty zakouření. Podle tohoto zdroje nemáte pravdu! http://en.wikipedia.org/wiki/Smoke_point

Napsal(a) starakara@ dne 06.01.2012 21:30


Chtela bych jenom tak na okraj napsat, ze Hitler potreboval na fronte silne a zdrave vojsko - tak posilal na frontu maslo. A pro lidi se vymyslel levny margarin....Technologie sem, technologie tam, je vedecky dokazane, ze dnsni potravinove produkty za prispeni cele slavne chemie zdravi moc neprospivaji, ale navic maji jenom 20% vyzivove hodnoty jako pred 15-ti lety!

Napsal(a) Danah dne 06.01.2012 21:36


To bude asi tím, že lidí je všude jak mladých myší a nejsou potřeba v takových miliardových množstvích. :-)))))

Napsal(a) Lucka dne 07.01.2012 06:02


Tady jsem našla docela zajímavý díl, ke konci pořadu je shrnutí o máslech, margarínech a olejích. Mohlo by to do tématu vnést trošku světla. http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10095706689-testoviny/211452801310005/

Napsal(a) Stana dne 11.01.2012 10:31


Ať už polemizujeme o škodlivosti či ne. Přijde mi, že někteří tento článek poněkud nepochopili. Jeho účelem není rozhodnout o tom zda jsou oleje škodlivé či ne. Zaměřuje se na použití tuků při smažení a tepelném působení. Protože jsou i oleje jako řepkový apod. které snesou i vyšší teploty než 160°C, ale žádný rostlinný olej vhodný pro výživu člověka nesnese teplotu nad 190°C. Reakce, které pak vznikají jsou podloženy a pro lidi s chemickým vzděláním známy. Rostlinné oleje jsou pro použití ve studené kychni velmi prospěšné pro zdraví, obsahují velké množství látek důležitých pro zdraví člověka, zejména obsahem vit. E, který je nedostatkový.Uvedený zdroj z wikipedie je zaměřený na oleje používané hlavně v kosmetickém průmyslu a hodnoty jsou dost nadsazené, původ zdroje nejnovějšího je z roku 2007 a další i z roku 1940, při čemž tězko posoudit, zde publikace sepsal chemik, odborník nebo laik, a zda vycházel ze studií financovaných nezávislou stranou, nebo předním producentem olejů. Ono najít článek na internetu je hodně jednoduché, každý si tam napíše co chce. I u zdroje jako wikipedie je dobré zamyslet se nad tím, zda je to opravdu směrodatné, protože zdrojové publikace mají různé autory a tito autoři vychází z různých studií. Každý velký producent má své zaplacené doktory, chemiky, právníky, kteří vždy udělají výzkum pro prospěch daného podniku. A pak jsou i nezávislé studie, které kolikrát tvrdí úplný opak než velké společnosti. Myslíte, že Mac Donald by přiznal, že jeho výrobky jsou zdraví neprospěšné? Článek je k zamyšlení a každý ať si rozhodne co mu vyhovuje. vždycky budou studie tvrdící že je to zdravé a další že není. je třeba používat své zkušenosti a taky selský rozum.

Napsal(a) Frodik dne 11.01.2012 10:43


Souhlasím se Stanou. Navíc brát jako Wikipedii jako autoritativní zdroj informací je nerelevantní, protože v odborných článcích není neobvyklé, když jsou faktické chyby nebo zavádějící informace. Naopak, přesně jak říká Stana, výrobci a prodejci si umí sehnat "ty správné" studie, které podporují jejich byznys.

Napsal(a) Morkon dne 11.01.2012 21:38


Já rozhodně nepovažuji Wikipedii za bezchybný zdroj, ale alespoň jsem nějaký uvedl. Vy jste neuvedla žádný. Přesně jak píšete, každý si může na internetu napsat co chce a to včetně Vás. Ale pokud mám nějakému článku dát váhu, tak tam prostě nějaké zdroje být musí, zvláště pokud používáte exaktní data z měření zakouření. Nemůže to být vycucané z prstu. A abyste se nemýlila, já rozhodně margaríny nejím a rostlinný olej neupřednostňuji. Nejraději v teplé kuchyni používám přepuštěné máslo a sádlo.

Napsal(a) Dita dne 12.01.2012 07:43


Já nevím, proč se vždy najde nějaký rýpal, sám neuďělá nic a jen se vozí po druhých. Jak jste už napsal čerpáte z wiki na jejímž základě stavíte. Nevidím důvod proč se hned dohadovat a proč zrovna věřit údajům wiki, sám jste napsal že může být chybný, tak proč se tu dohadovat.

Napsal(a) Stana dne 12.01.2012 14:58


Morkon:tyto informace jsou z mých osobních poznámek ze studia a z několika odborných publikací. Jsem zaměstnaná osoba a nemám moc času se věnovat psaní článků a vyhledávat složitě zdroje a studie, samozřejmě bych je uvést mohla, ale vzhledem k časové náročnosti je neuvádím.protože informace jsou z několika publikací, kdy nemohu prostě kliknout a zkopírovat odkaz, jako vy na wikipedii. Samozřejmě že příspěvek je dobrovolný a neplacený, takže se mu věnuji pouze v rámci omezených časových možností A to hlavně z důvodu, že sama vidím na internetu spoutu nesmyslů a ráda bych třeba lidem, co o to mají zájem podala trochu jiný pohled na věc. Neovlivněný úplatky, loby, průmyslem apod. (Pokud byste chtěl odborně podložený článek, s mým razítkem a ověřenými zdroji, jedná se o informace za které se bězně platí, když jdete k doktorovi nemáte to taky zadarmo, u výživových poradců platíte v řádu několika stovek a to za informace neodborné, které máte všude v časopisech...)

Napsal(a) Lucka dne 14.01.2012 17:47


Ještě bych poprosila více zasvěcené, než jsem já o názor ohledně tahini, často se udává jako velmi vohná náhrada jako máslo, stejné využití apod.,ale nevím,jak je to s vlatnostmi? Tím, že jsou to vlastně pouze drcená semínka sezamu, může se i stejně jako máslo používat např. k smažení, pečení atd.? Nebo se i zde mohou začít uvolňovat nějaké škodlivé látky? Moc děkuji za názory.

Napsal(a) Lucka dne 14.01.2012 17:48


*omlouvám se za překlep: *vhodná náhrada...


Přidat vlastní příspěvek do diskuse



Jméno:
Email:
Ochrana proti SPAMu:   Napište kolik je 5+6 ?
Text příspěvku:
Podpořte nás   Autorská práva a kopírování www.zdravapotravina.cz   |   www.emulgatory.cz   |   www.chemievjidle.cz   |   www.zdraverecepty.cz © 2010 - info@zdravapotravina.cz
Podporuje nás kreslíř a ilustrátor Mirek Vostrý